ΓΛΩΣΣΑ
Η
σημασία της.
ü Συνιστά
στοιχείο της πνευματικής συγκρότησης
του ανθρώπου
Ø η
σκέψη και η γλώσσα είναι
αλληλένδετες, εκφράζουν το επίπεδο της πνευματικής κατάστασης του ατόμου.
αλληλένδετες, εκφράζουν το επίπεδο της πνευματικής κατάστασης του ατόμου.
Ø είναι
φορέας ιδεών και πεποιθήσεων.
Ø παρέχει
τη δυνατότητα ικανοποίησης της φιλομάθειας
του, η μελέτη της γλώσσας διευρύνει τους
γνωστικούς ορίζοντες του.
Ø η
βαθιά γνώση και ο χειρισμός της βοηθά
το άτομο να αντιλαμβάνεται, αλλά και
να εκφράζει έννοιες, στοχασμούς.
Ø συμβάλλει
στην άνοδο του μορφωτικού επιπέδου
των ατόμων, γιατί διευρύνει τους
πνευματικούς τους ορίζοντες με την
ανάλυση των γλωσσικών κανόνων, που
συνιστούν άσκηση των νοητικών λειτουργιών.
Ø μπορούν
να εμβαθύνουν στο περιεχόμενο των
λογοτεχνικών κειμένων.
Ø καθίστανται
ικανά να εκφράζονται με σαφήνεια,
ακριβολογία και λιτότητα,
αποφεύγοντας τους ανούσιους πλατειασμούς
και τις περιττές αναφορές.
Ø αναπτύσσουν
τη συλλογιστική τους ικανότητα και τη
δυνατότητα τους να επιχειρηματολογούν
με ευκρίνεια και πειθώ.
ü Σημαντικός
ο ρόλος της στην πολιτική ζωή
Ø με
τη γλώσσα οι άνθρωποι εκθέτουν τις
ιδεολογικές τους θέσεις, ανταλλάσσουν
πολιτικές απόψεις, επιχειρηματολογούν,
συναινούν σε πολιτικά ζητήματα ή
διαφοροποιούνται.
Ø με
την ορθή χρήση της οι πολίτες διατυπώνουν
τις απόψεις τους με την αναγκαία ευκρίνεια
και πειθώ.
Ø η
βαθιά γνώση της βοηθά στην αποκάλυψη
της δημαγωγικής
πολιτικής και της λαϊκιστικής ρητορείας,
που χρησιμοποιεί
τη γλώσσα ως μέσο χειραγώγησης και
εξαπάτησης
των πολιτών.
ü Στο
πλαίσιο της κοινωνικής ζωής
Ø η
διαδικασία κοινωνικοποίησης των ατόμων
στηρίζεται στη γλώσσα. Όσο πιο πλούσια
σε περιεχόμενο, έκφραση σκέψεων,
συναισθημάτων είναι μια γλώσσα, ανάλογη
είναι και η ποιότητα της κοινωνικοποίησης.
Ø αποτελεί
μέσο επικοινωνίας και ανταλλαγής
πληροφοριών και απόψεων.
Ø με
το διάλογο τα άτομα προσεγγίζουν το ένα
το άλλο, κατανοούν τις αντιτιθέμενες
απόψεις τους και μπορούν να συνθέσουν
τις αντιθέσεις τους. Έτσι, συνεννοούνται
και επιλύουν τις διαφορές τους.
Ø η
γλώσσα αποτελεί για την κάθε κοινότητα
βασικό ενοποιητικό στοιχείο.
Είναι ένας από τους σημαντικότερους
δεσμούς που ενώνει τα μέλη της κοινωνικής
ομάδας.
ü Η
γλώσσα συνιστά σημαντικό στοιχείο της
πολιτιστικής και εθνικής ταυτότητας
ενός λαού:
Ø μέσω
αυτής (γραπτός και προφορικός λόγος)
διασώζεται η πολιτιστική κληρονομιά
τα γράμματα, τα ήθη, έθιμα, η λαϊκή
δημιουργία μέσο της γλώσσας μεταδίδεται
από γενιά σε γενιά. Βοηθά, έτσι, ένα λαό
να συνειδητοποιήσουν την πολιτιστική
και εθνική τους ταυτότητα και αποτελεί
θεσμό συνοχής ενός έθνους.
Ø η
γλώσσα είναι το βασικό «όχημα» μεταφοράς
της συλλογικής μνήμης,
της ιστορικής και της πολιτιστικής.
Η γλώσσα συνιστά σημαντικό στοιχείο
της πολιτιστικής και εθνικής ταυτότητας
ενός λαού.
ü Ως
μέσο έκφρασης συναισθημάτων ευνοεί την
ψυχική επαφή και τη βαθύτερη επικοινωνία
των ανθρώπων, γιατί:
Ø δεν
εξαντλείται στην απλή μετάδοση
πληροφοριών, αλλά είναι φορέας
συναισθημάτων και αξιών των ατόμων ή
των κοινωνικών ομάδων.
Ø αποτελεί
το κύριο μέσο με το οποίο οι άνθρωποι
εξωτερικεύουν τις σκέψεις ή επιθυμίες
τους και εκδηλώνουν τη συμπαράσταση,
τη χαρά, τη λύπη και άλλα προσωπικά
συναισθήματα.
ü Ο
τρόπος χρήσης του γλωσσικού κώδικα
επικοινωνίας αποκαλύπτει πτυχές της
προσωπικότητας του ατόμου:
Ø η
συγκινησιακή / συνυποδηλωτική χρήση
της γλώσσας επιμαρτυρεί τη συναισθηματική
φόρτιση του πομπού.
Ø η
αναφορική / λογική (δηλωτική) χροιά
καταδεικνύει την ορθολογική προσέγγιση
των πραγμάτων.
Ø η
εικονοποιία αναδεικνύει τη δημιουργική
λειτουργία της φαντασίας.
ü Σημαντική
η συμβολή της στη διεθνή ζωή. Με τη
γλωσσομάθεια:
Ø διευκολύνεται
η απρόσκοπτη επικοινωνία των λαών.
Αίρονται, έτσι, ορισμένες τεχνητές
αντιθέσεις ή διαφορές μέσω της συνεννόησης
και της αλληλοκατανόησης.
Ø υλοποιείται
κάθε μορφή συνεργασίας σε όλα τα επίπεδα
της οικονομικής, κοινωνικής και
πολιτιστικής ζωής.
Αίτια
κρίσης της γλώσσας.
ü Η
γενικότερη κρίση και δυσλειτουργία της
παιδείας:
Ø ο
τεχνοκρατικός, εξειδικευτικός της
χαρακτήρας δε συμβάλλει
στην ευρύτερη πνευματική καλλιέργεια,
συστατικό στοιχείο της οποίας είναι η
άρτια γλωσσική κατάρτιση και η συνακόλουθη
ορθή χρήση του λόγου.
Ø η
κακή οργάνωση της γλωσσικής διδασκαλίας
έχει ως συνέπεια ο μαθητής να μην κατανοεί
γλωσσικά στοιχεία ούτε να αφομοιώνει
το γλωσσικό πλούτο των λογοτεχνικών
κειμένων.
ü Τα
ΜΜΕ και κυρίως η τηλεόραση, στα οποία
κυριαρχούν:
Ø η
υποχώρηση του λόγου έναντι του ήχου και
της εικόνας, που περιορίζουν
το λεξιλογικό πλούτο.
Ø τα
χαμηλής ποιότητας προγράμματα, που δεν
εμπεριέχουν πλούσιο λόγο, ούτε αναδεικνύουν
ευρύτερα πνευματικά ενδιαφέροντα.
Ø η
διαφήμιση με τη συνθηματική χρήση της
γλώσσας, το πλήθος των ξενικών στοιχείων,
την ασυνταξία, τους κακόσχημους
νεολογισμούς κ.λ.π
Ø η
«υπερκατανάλωση» τηλεοπτικού θεάματος
περιορίζει την ανθρώπινη
επικοινωνία, την ανάγνωση βιβλίων.
ü Οι
αξίες του συγχρόνου ανθρώπου, κυρίαρχο
στοιχείο συνιστά η ταύτιση του «έχειν»
με το «είναι».
ü Η
επιδίωξη του υλικού ευδαιμονισμού
συνεπάγεται την έλλειψη του ελεύθερου
χρόνου και της διάθεσης για γνήσια
ψυχαγωγία (π.χ. βιβλίο), που προϋποθέτει
πνευματικό μόχθο.
ü Η
ποιότητα των ανθρωπίνων σχέσεων:
Ø οι
σχέσεις είναι τυπικές και συμβατικές
ή απλώς «οικονομικές», συνιστούν μια
απρόσωπη επικοινωνία που εξυπηρετεί
μόνο τις αναγκαίες συναλλαγές.
Ø η
φτωχή σε συναισθήματα επικοινωνία
εκφράζεται με λεξιλογική πενία.
ü Η
πολιτική ζωή:
Ø οι
λαϊκίστικες, δημαγωγικές, συνθηματικές
εκφράσεις, η «ξύλινη» γλώσσα που δεν
παράγει προβληματισμούς, αντίθετα
αναπαράγει
το δογματισμό.
Ø η
απουσία πολιτικού προβληματισμού δεν
καλλιεργεί την έφεση για ανάγνωση
πολιτικών κειμένων και βιβλίων.
ü Η
τεχνολογική εξέλιξη και η επίδραση των
αναπτυγμένων χωρών, κυρίως
σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης έχουν ως
συνέπειες:
Ø την
επιβολή της ξενόγλωσσης ορολογίας για
τα εισαγόμενα τεχνολογικά
επιτεύγματα, μερικά από τα οποία δύσκολα
αποδίδονται στην ελληνική γλώσσα.
Ø την
εισβολή πολλών ξενικών γλωσσικών
στοιχείων (από τα ΜΜΕ, τη διεθνική τέχνη,
όπως είναι η μουσική, ο κινηματογράφος
κ.λ.π.) που χρησιμοποιούνται μάλιστα
στην καθημερινή επικοινωνία.
Πώς
μπορεί να καλλιεργηθεί μια άρτια γλωσσικά
έκφραση των νέων.
ü Η
οικογένεια να:
Ø παρέχει
τα κατάλληλα πνευματικά ερεθίσματα στα
νεαρά μέλη της, γεγονός που θα διαδραματίσει
καθοριστικό ρόλο τις επιλογές τους.
Ø ασκεί
ορθή γλωσσική αγωγή, κυρίως μέσα από
τον ορθό λόγο της καθημερινής επικοινωνίας
και το διάλογο.
Ø καλλιεργεί
την αγάπη για το βιβλίο και όχι απλώς
τη χρησιμοθηρική αντίληψη που οδηγεί
στην επαγγελματική αποκατάσταση.
ü Η
εκπαίδευση οφείλει να:
Ø καταστήσει
γνωστή τη γλώσσα σε όλη την ιστορική
της διαδρομή και να αναδείξει με ελκυστικό
και προσιτό τρόπο το λεξιλογικό της
πλούτο.
Ø αναβαθμίσει
τα γλωσσικά μαθήματα και να επιδιώξει
την ορθή διδασκαλία
της γλώσσας χωρίς πνεύμα σχολαστικισμού
ή τυπολατρίας,
αλλά με σύγχρονους τρόπους και με
συγγράμματα ανανεωμένα.
Ø δημιουργήσει
ένα πνευματικό περιβάλλον που θα ευνοεί
την πνευματική αναζήτηση και το διάλογο.
ü Η
πολιτεία πρέπει να:
Ø εμπλουτίσει
τις βιβλιοθήκες με νέα βιβλία, ικανά να
προσελκύσουν ένα μεγάλο μέρος των
πολιτών και να καλλιεργήσουν τη
φιλαναγνωστική διάθεση της ευρύτερης
κοινωνίας.
Ø μεριμνήσει
για την καταπολέμηση του αναλφαβητισμού
μέσα από ειδικά προγράμματα, όπως αυτά
της λαϊκής επιμόρφωσης, των ανοιχτών
πανεπιστημίων κ.λ.π.
ü Τα
ΜΜΕ επιβάλλεται να:
Ø χρησιμοποιούν
ορθά τη γλώσσα στη διαδικασία σύνταξης
των κειμένων και στη μετάδοση ειδήσεων.
Να αποφεύγουν τον εντυπωσιοθηρικό λόγο,
τις εξεζητημένες ή λαϊκίστικες εκφράσεις
που λειτουργούν παραμορφωτικά στο
περιεχόμενο της γλώσσας.
Ø συμπεριλάβουν
στο πρόγραμμα τους ειδικές εκπομπές,
σχετικές με τη γλώσσα, μεταξύ αυτών και
εκείνες που συνδυάζουν τη γλωσσική
άσκηση με την ψυχαγωγία.
Ø περιορίσουν
τις ξενόγλωσσες τηλεοπτικές σειρές ή
να τις μεταγλωττίσουν.
Ø αναβαθμίσουν,
γενικότερα, τα προγράμματα τους, ώστε
να αναδεικνύουν πνευματικά ενδιαφέροντα
και να συμβάλουν στην πνευματική
καλλιέργεια του δέκτη.
ü Οι
πνευματικοί άνθρωποι, ως φορείς
πνευματικής ακτινοβολίας, οφείλουν να:
Ø παρέχουν
πνευματικά ερεθίσματα, απαλλαγμένοι
από το πνεύμα του ελιτισμού και του
αναχωρητισμού.
Ø αναλάβουν
πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της
γλωσσικής έκφρασης του ευρύτερου
κοινωνικού συνόλου είτε μέσω του
εκπαιδευτικού συστήματος είτε με
άλλους πνευματικούς θεσμούς.
ü Το
άτομο πρέπει να:
Ø συνειδητοποιήσει
την αξία της γλώσσας για την ορθή έκφραση
σκέψεων και συναισθημάτων και τη
διατήρηση της εθνικής ταυτότητας.
Μέσω της αυτομόρφωσης και της αξιοποίησης
του ελεύθερου χρόνου για ανάγνωση
βιβλίων μπορεί να βελτιώσει σε σημαντικό
βαθμό τη γλωσσική του κατάρτιση.
Ø προβεί
σε νέα ιεράρχηση αξιών σύμφωνα με την
οποία η πνευματική καλλιέργεια θα
αποτελεί μείζονα προτεραιότητα του.
Το
γλωσσικό ιδίωμα των νέων.
Χαρακτηριστικά:
ü Φτωχό
και επηρεασμένο από τις ξένες γλώσσες
λεξιλόγιο, πολλές στερεότυπες εκφράσεις,
ασυνταξίες, συνοπτική ή και συνθηματική
εκφορά, νεολογισμοί, σημασιολογικές
αποκλίσεις.
Αίτια.
ü Η
διγλωσσία καταδυνάστευσε για εκατόν
πενήντα χρόνια τον ελληνικό λαό.
Ø Η
επιβολή της καθαρεύουσας ως επίσημης
γλώσσας του κράτους δημιούργησε γλωσσικό
χάος.
ü Στην
εποχή μας κύρια πηγή πληροφόρησης
θεωρείται η εικόνα.
Ø Τα
μέσα μαζικής ενημέρωσης και η διαφήμιση
περιορίζουν το ρόλο της γλωσσικής
επικοινωνίας.
ü Οι
έφηβοι ρέπουν προς την ξενομανία.
Ø Υιοθετούν
με μεγάλη ευκολία ξένα πρότυπα ζωής και
κατ` επέκταση χρησιμοποιούν και ξένες
λέξεις αντί των αντίστοιχων ελληνικών.
ü Οι
σημερινοί νέοι επιδιώκουν να διαφοροποιηθούν
από τους ενηλίκους με κάθε τρόπο.
Ø Χρησιμοποιούν,
ανάμεσα στ` άλλα και τη γλώσσα, για να
ξεχωρίσουν.
ü Η
νεολαία της εποχής μας αποφεύγει την
ανάγνωση βιβλίων και εφημερίδων.
Ø Δεν
πλουτίζουν το λεξιλόγιο τους ούτε
βιώνουν
την ελληνική γλώσσα σ` όλο της το φάσμα.
Συνέπειες.
ü Η
αποδιοργάνωση της γλώσσας δεν επιτρέπει
τη σαφή διατύπωση σκέψεων και
συναισθημάτων.
ü Παρεμποδίζεται
η επικοινωνία. Δημιουργείται σύγχυση,
καθώς παρερμηνεύονται συχνά οι απόψεις
των νέων.
ü Περιορίζεται
κύρια ο πραγματικός, ουσιαστικός
διάλογος.
ü Δεν
αναπτύσσεται η κριτική ικανότητα ούτε
και η προσωπικότητα των ατόμων.
ü Η
διάβρωση της εθνικής γλώσσας αμβλύνει
την εθνική συνείδηση.
ü Διευκολύνεται
η οικονομική και πολιτική εξάρτηση από
άλλες χώρες.
Τρόποι
αντιμετώπισης.
ü Καθοριστικός
θα αποδειχθεί ο ρόλος της εκπαίδευσης.
Ø Αύξηση
ωρών γλωσσικής διδασκαλίας. Διδασκαλία
της γλώσσας με σύγχρονες μεθόδους.
Επιμορφωτικά σεμινάρια για τους
εκπαιδευτικούς.
Ø Γνωριμία
των μαθητών με το εξωσχολικό βιβλίο.
Ø Τα
μέσα μαζικής ενημέρωσης μπορούν να
συμβάλλουν αποφασιστικά στην άμβλυνση
του προβλήματος.
Ø Φιλολογική
επιμέλεια άρθρων-δελτίων ειδήσεων.
Ø Επιμόρφωση
δημοσιογράφων-διαφημιστών. Άρθρα –
εκπομπές για τη γλώσσα.
ü Οι
πρωτοβουλίες της πολιτείας θα συντελέσουν
στη δημιουργία της κατάλληλης υποδομής.
Ø Δημιουργία
βιβλιοθηκών σ` όλα τα σχολεία της χώρας.
Ø Πολιτιστικά
κέντρα για ανάλογες δραστηριότητες.
ü Η
ποιότητα της ζωής μας καθορίζεται σε
μεγάλο
βαθμό από την ποιότητα του μέσου
επικοινωνίας,
της γλώσσας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου